Gesprekken over duurzame inzetbaarheid stimuleren
De dialoog over Duurzame Inzetbaarheid bij het LUMC: Door JOUW gezondheid gedreven
Het LUMC ontwikkelde het afgelopen jaar een nieuwe strategie op Duurzame Inzetbaarheid en Vitaliteit. Vanaf 2025 is er eens per maand of per twee maanden een ‘heartbeat’: een regelmatige communicatie puls gericht op ontwikkeling, vitaliteit en werkplezier in brede zin. Doel: meer samenhang brengen in het thema Duurzame Inzetbaarheid & Vitaliteit en gesprekken erover stimuleren.
Marieke van Hartevelt is beleidsmedewerker bij het LUMC en zij vertelt over deze strategie. 'Duurzame Inzetbaarheid en Vitaliteit staan hoog op de agenda van het LUMC. Dat vereist een doordachte aanpak en een zorgvuldige voorbereiding, met het besef dat het aansluit op de daadwerkelijke behoeften van medewerkers. Er zijn sterke samenwerkingsverbanden binnen hrm tussen de verschillende disciplines, de deskundigen en specialisten op inhoudelijke onderwerpen, de bestuurlijke lijn en externe samenwerkingspartners zoals SoFoKleS. De afdeling communicatie van het LUMC is hierbij ook een belangrijke partner. Samen met alle betrokkenen is eerst in kaart gebracht wat er allemaal al is om deze ‘losse eilandjes’ te clusteren onder de thema’s vitaliteit, ontwikkeling en werkplezier met oog voor verschil en samenhang. Deze initiatieven willen we nu omzetten in maandelijkse heartbeats die voor alle medewerkers interessant en toegankelijk zijn. Dit zal tussentijds geëvalueerd worden met medewerkers en waar nodig aangepast worden.
Eigen gezondheid
In november j.l. ging het LUMC van start met de Vitalityweek als pilot voor de heartbeats in 2025. 'De LUMC-brede strategie ‘Door gezondheid gedreven’ is aangepast naar een interne communicatieboodschap: ‘Door JOUW gezondheid gedreven’. Medewerkers in het umc zijn bezig met de gezondheid van patiënten, maar daarbij wordt de eigen gezondheid vaak vergeten. Terwijl dat natuurlijk belangrijk is om je werk goed en met plezier te kunnen doen.' Er is een brede definitie van gezondheid gekozen door drie thema’s afwisselend centraal te stellen in de communicatie-heartbeats: plezier, vitaliteit en ontwikkeling. Bij de opzet van deze pilot en het concept voor het werken met heartbeats is SoFoKleS als samenwerkingspartner betrokken. Deze aanpak sluit namelijk ook aan op het SoFoKleS-project ‘de dialoog over duurzame inzetbaarheid’.
‘Medewerkers in het umc zijn bezig met de gezondheid van patiënten, maar daarbij wordt de eigen gezondheid vaak vergeten. Terwijl dat natuurlijk belangrijk is om je werk goed en met plezier te kunnen doen.’
Hulp van eigen specialisten
Eén activiteit tijdens die week was dat verschillende LUMC-specialisten vertelden over hun vak. Marieke vertelt dat het aansloeg bij de medewerkers om de visie van collega’s over gezondheid, werkplezier en vitaliteit te horen. 'De specialisten zelf werkten graag mee en boden spontaan hulp aan voor de heartbeats van volgend jaar. Door LUMC-expertise te benutten laten we zien dat het goed is elkaars talenten te gebruiken, en het onderstreept het gevoel van trots op de collega’s en om voor het LUMC te werken. We willen méér verbinding creëren, want dat maakt het gemakkelijker om gesprekken met elkaar aan te gaan.'
‘We willen méér verbinding creëren, want dat maakt het gemakkelijker om gesprekken met elkaar aan te gaan.’
Persoonlijk gesprek
Marieke stelt dat het een uitdaging wordt om de heartbeats zo in te richten dat er voor álle medewerkers iets interessants bij zit. 'We zijn er nu concreet mee bezig. De inventarisatie van alles wat al is, is afgerond en we kiezen binnenkort met welke onderwerpen we komend jaar concreet aan de slag gaan en wat de voorwaarden daarvoor zijn. Medewerkers vanuit diverse geledingen van de organisatie denken daarover mee. Daar zit tegelijk ook de kracht van deze aanpak. Het moet laagdrempelig en toegankelijk zijn, we moeten overzicht hebben én keuzes maken om structuur en continuïteit te kunnen bieden.' Marieke vermoedt dat de medewerkers van het LUMC door de communicatie-heartbeats en de daarbij aangeboden mogelijkheden met meer plezier en vitaliteit kunnen werken én meer verbondenheid met het LUMC gaan ervaren. 'Wanneer mensen zich verbonden voelen, trots zijn, en er aandacht is voor sociale cohesie, kan dit bijdragen aan een prettigere en socialere omgeving waar ruimte is voor een persoonlijk gesprek. Het is belangrijk dat medewerkers met elkaar kunnen praten over het zorgen voor jezelf. Zorgen voor elkaar en tijdig het gesprek aangaan helpt om duurzaam inzetbaar te blijven. Ik heb er alle vertrouwen in dat de communicatie-heartbeats met de terugkerende slogan ‘Door JOUW gezondheid gedreven’ daarbij gaan helpen.
Tips & middelen voor de dialoog
Wil jij ook aan de slag met de dialoog? Maak dan vooral gebruik van de vele tips en middelen die voorhanden zijn om je daarbij te helpen. Zo ga je goed voorbereid de dialoog in. Maak bijvoorbeeld gebruik van de ‘Gesprekskaart’, of ga aan de slag met de ‘Drie werkende principes voor een goede integratie van de dialoog in je organisatie’. Bekijk de tips en middelen hieronder en laat je inspireren!
Meer praktijkverhalen rondom de dialoog
Heb je behoefte aan meer voorbeelden van de aanpak van de dialoog in umc’s? Doe dan inspiratie op met de verhalen uit het UMCG, Amsterdam UMC, UMC Utrecht, Radboudumc en het Maastricht UMC+.
Foto: Marco Heyda
Foto: Marco Heyda
Gemakkelijker praten over duurzame inzetbaarheid in het Amsterdam UMC
In het Amsterdam UMC draaide een pilot van SoFoKleS over het voeren van de dialoog tussen medewerker en leidinggevende. Hier is de Gesprekswijzer toegepast. Deze quick scan bestaat uit vijftien vragen over werkplezier, vitaliteit en bijblijven in je vak.
Intervisie als middel voor duurzame inzetbaarheid in UMC Utrecht
Bij het UMC Utrecht werd onlangs een pilot intervisiemethodiek getest. Mark Klein, stafmedewerker onderzoek bij de divisie kinderen, was binnen de organisatie de aanjager daarvan. Hij vertelt waarom en hoe de pilot in zijn werk ging. Bahar Arik, senior postdoc, nam deel aan de intervisie en vertelt hoe zij het ervaren heeft.
Foto: Marco Heyda
Foto: Marco Heyda
De dialoog tussen medewerker en leidinggevende stimuleren
Met de activiteiten rondom de dialoog tussen medewerker en leidinggevende in het umc wil SoFoKleS de dialoog over duurzame inzetbaarheid in umc’s blijven stimuleren en borgen. In de afgelopen periode zijn er diverse initiatieven gestart om ervoor te zorgen dat steeds meer mensen in de sector meer kennis en vooral ervaring opdoen met het voeren van een goed gesprek over duurzame inzetbaarheid.
Om aan te sluiten bij de behoeften van de umc’s is gekozen voor maatwerk. Vrijwel elk umc heeft een vervolgaanpak geformuleerd. Deze vervolgaanpakken hebben elk hun eigen accent gebaseerd op vier V’s: vertrekpunten, voorbereiden, vaardigheden en vertellen.
Vertrekpunten
MUMC+ werkt aan een one-pager waarop in één oogopslag de visie op de nieuwe gespreksmethodiek inzichtelijk wordt. Deze geeft een samenhangend beeld en heldere kaders van waaruit de jaargesprekken in 2025 vorm gaan krijgen. UMC Utrecht formuleert een integrale aanpak om in 2025 zowel sociale veiligheid als de nieuwe jaargespreksmethodiek te combineren en hiermee aan de slag te gaan in teams.
Vaardigheden
Erasmus MC heeft in co-creatie met leidinggevenden workshops voor leidinggevenden ontwikkeld en via acht pilots getest. Doel is om leidinggevenden vanuit de nieuwe Erasmus MC gesprekscyclus handvatten te geven om nog betere gesprekken te voeren. Ook UMCG verzorgt eerste pilottrainingen voor leidinggevenden om ‘Samen Beter Gesprekken’ te voeren, aansluitend bij hun nieuwe gesprekscyclus.
Vertellen & voorbereiden
Amsterdam UMC en LUMC maken voor 2025 plannen om op een consistente manier aandacht te geven aan goede gesprekken over werkplezier, gezondheid en ontwikkeling. Een aansprekende en zichtbare ‘communicatie heartbeat’ is hierbij ontwikkeld. Medewerkers worden praktisch ondersteund met concrete middelen om deze gesprekken daadwerkelijk met elkaar en/of hun leidinggevende te gaan voeren.