BERT SADOWSKI, UNIVERSITAIR HOOFDDOCENT, TECHNISCHE UNIVERSITEIT EINDHOVEN
‘Experimenteer met AI en leer omgaan met onverwachte resultaten’
Deze foto is gegenereerd met AI
Bert Sadowski is universitair hoofddocent aan de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e), waar hij zich specialiseert in de economie van innovatie en technologische verandering. Op de TU/e is hij hoofd van de Commissie Kunstmatige Intelligence in het Onderwijs (AI in Education) bij de faculteit Industrial Engineering and Innovation Sciences. Bert geeft hier trainingen aan medewerkers van de faculteit en universiteit over hoe zij generatieve AI, zoals ChatGPT en Copilot, kunnen inzetten. Zijn doel? Mensen het ‘aha-moment’ geven en ervoor zorgen dat deelnemers zich gesterkt voelen om te experimenteren met generatieve AI.
Inmiddels heeft Bert deelnemers van bijna elke afdeling op de universiteit in zijn trainingen gehad, vertelt hij. Van hr-medewerkers tot communicatiespecialisten en van jong tot oud. ‘Er bestaat een idee dat jonge, technisch behendige mensen beter kunnen omgaan met AI-platforms, maar dat klopt niet helemaal. Het is belangrijker dat je bereid bent om met nieuwe technologieën te experimenteren. Verder heb je gevoel voor taal nodig. Dat zijn eigenschappen die eigenlijk niet leeftijdsgebonden zijn.’
‘Mensen zijn vaak aangenaam verrast door hoeveel inzichten generatieve AI hen in korte tijd kan brengen.’
BERT SADOWSKI
Vakontwikkeling en persoonlijke reflectie met AI
‘De inhoud van de trainingen stem ik af op de groep,’ vertelt Bert. De eigen interesses en behoeften van de deelnemers staan centraal. Wat vinden zij vervelende taken? En hoe kan AI hen hierbij helpen?’ Daarnaast richten de trainingen zich op vakontwikkeling en persoonlijke ontwikkeling. Deelnemers voeren bijvoorbeeld hun cv en doelen in en vragen vervolgens aan de chatbot een overzicht van punten waarop ze zich kunnen verbeteren. Bert: ‘Zo kunnen mensen snel inzicht krijgen in hun positionering op de arbeidsmarkt en daarop reflecteren. Een proces waar je normaal gesproken twee weken aan zou werken, kun je nu in een paar uur volbrengen. Mensen zijn vaak aangenaam verrast door hoeveel inzichten het hen in korte tijd kan brengen.’
Efficiënte en creatieve oplossingen
Of de TU/e een voorloper is op dit gebied? Dat is lastig te zeggen. ‘Hoewel de mogelijkheden van AI zich in hoog tempo ontwikkelen, komt de ontwikkeling in het gebruik langzamer op gang,’ legt Bert uit. ‘Wat ik wel zie, is dat sommige medewerkers AI al op een gevorderd niveau gebruiken. Die lopen denk ik twee jaar voor op de rest.’
Het accent van generatieve AI binnen het onderwijs ligt vooral op efficiëntie, bijvoorbeeld in interactie met studenten. AI kan ingezet worden om sneller individueel feedback te geven, wat de werkdruk van docenten verlicht. Minder bekend zijn de mogelijkheden om creativiteit te stimuleren en uit te dagen. AI kan oplossingen voorstellen, worden ingezet voor brainstorms, of kritische vragen stellen die creativiteit bevorderen. ‘Maar,’ zegt Bert, ‘de gebruiker blijft altijd zelf eindverantwoordelijk. Chatbots zijn namelijk geen computers en kunnen ook zeker fouten maken. Het academisch oordeel blijft cruciaal in het onderwijs.’
‘Chatbots zijn geen computers en kunnen ook zeker fouten maken. Het academisch oordeel blijft cruciaal in het onderwijs.’
BERT SADOWSKI
Zelf aan de slag met generatieve AI
Volgens Bert kun je het beste kijken welke vervelende taken generatieve AI voor jou uit handen kan nemen. ‘Ga eens na aan welke routinetaken je een hekel hebt en probeer daar een oplossing voor te vinden met een chatbot. Denk bijvoorbeeld aan het invoeren van bonnetjes voor de administratie. Je kunt foto’s van je bonnen in de AI-tool uploaden en de gegevens in een tabel laten zetten. De tijd die je daarmee wint, kun je besteden aan andere, leukere, zaken.’ Hij sluit af: ‘Experimenteer en leer omgaan met het feit dat AI-resultaten niet altijd exact zijn wat je verwacht. Dat maakt AI juist zo spannend.’